Μέσα από την εμπειρία μας ως καταναλωτές λίγο ή πολύ όλοι μας έχουμε συνειδητοποιήσει πως οι αγορές που κάνουμε σε χαμηλή τιμή δεν είναι πάντα οι καλύτερες δυνατές επιλογές μας και από την άλλη δεν επιβαρύνουν απαραίτητα λιγότερο την τσέπη μας σε βάθος χρόνου. Την περίοδο των φορολογικών δηλώσεων, των συνεχών αλλαγών που γίνονται στην φορολογική νομοθεσία, αλλά και της «αναγκαστικής» αναπροσαρμογής του τρόπου με τον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες, πολλοί επιχειρηματίες και ιδιώτες προβληματίζονται ολοένα και περισσότερο πώς να επιλέξουν κάποιον επαγγελματία προκειμένου να ανταποκριθούν στις φορολογικές υποχρεώσεις τους.
Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνει κάποιος ο οποίος αναζητεί έναν επαγγελματία είναι να αναλογιστεί ποια είναι η ανάγκη η οποία θέλει να καλύψει. Όταν κάποιος έχει κάποια ενόχληση στα αυτιά του το καλύτερο που μπορεί να κάνει είναι να επισκεφτεί έναν ωτορινολαρυγγολόγο (και όχι έναν παιδίατρο ή έναν γυναικολόγο). Όταν κάποιος έχει πρόβλημα με την μηχανή του αυτοκινήτου του το καλύτερο που μπορεί να κάνει είναι να επισκεφτεί έναν μηχανικό αυτοκινήτων (και όχι έναν επεξεργαστή λαμαρίνας ή βαφέα αυτοκινήτων). Ομοίως όταν κάποιος θέλει την δήλωση του συμπληρωμένη το καλύτερο που μπορεί να κάνει είναι να απευθυνθεί σε έναν λογιστή. Επίσης αν κάποιος σκέφτεται να κάνει μια επένδυση και θέλει να μάθει πώς αυτό θα τον επηρέαζε φορολογικά το καλύτερο που μπορεί να κάνει είναι να απευθυνθεί σε έναν λογιστή – φοροτεχνικό. Όμως αν επιθυμεί να κάνει μια επένδυση και θα ήθελε να μάθει τις εναλλακτικές που μπορεί να έχει μέχρι να πάρει την τελική του απόφαση, το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει είναι να επισκεφτεί έναν οικονομικό σύμβουλο που ειδικεύεται στις επενδύσεις. Αν τώρα θέλει μια βοήθεια για την επενδυτική του απόφαση και επίσης θέλει να γνωρίζει τους τρόπους που οι εναλλακτικές τον επιβαρύνουν φορολογικά θα ήταν καλό να επισκεφτεί έναν οικονομικό σύμβουλο που εξειδικεύεται στις επενδύσεις και έχει γνώσεις φορολογικές ή συνεργάζεται με κάποιον φοροτεχνικό.
Όπως την κατανάλωση προϊόντων έτσι και στην «κατανάλωση» υπηρεσιών κάθε παρεχόμενη υπηρεσία καλύπτει μια ανάγκη μας. Όπως όμως όλα τα προϊόντα δεν είναι ίδια μεταξύ τους (έστω κι αν ανήκουν στην ίδια κατηγορία) έτσι και οι υπηρεσίες παρουσιάζουν ομοιότητες αλλά και διαφορές ταυτόχρονα. Ένας καταναλωτής λοιπόν που επιθυμεί να αγοράσει ένα κινητό τηλέφωνο για να το χρησιμοποιεί στην δουλειά του, για να επικοινωνεί με τους φίλους του, για να βγάζει φωτογραφίες με υψηλή ανάλυση, για να μπορεί να αποθηκεύει τραγούδια και να ακούει μουσική, για να μπαίνει στο διαδίκτυο και να βλέπει τα mail ή τα μηνύματα του στο facebook, δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη του με οποιοδήποτε κινητό. Από την άλλη αν κάποιος θέλει ένα κινητό για να το χρησιμοποιεί μόνο για να επικοινωνεί με τους φίλους του, μπορεί να καλύψει την ανάγκη του με πολλά περισσότερα κινητά απ’ ότι ο πρώτος (και τα χρήματα που θα διαθέσει είναι κατά πολύ λιγότερα από αυτά που θα διαθέσει ο πρώτος αφού οι ανάγκες που θέλει να καλύψει με την αγορά του είναι λιγότερες). Ομοίως ένας υπάλληλος μιας επιχείρησης ο οποίος δεν διαθέτει περιουσία στο όνομα του αν θέλει να συμπληρώσει την φορολογική του δήλωση μπορεί να καλύψει την ανάγκη του σε συνεργασία με κάποιον λογιστή. Ενώ ένας επιχειρηματίας ο οποίος συμμετέχει σε δυο – τρεις εταιρείες, έχει στην κυριότητα του ακίνητα, αυτοκίνητα και μεγάλη περιουσία είναι πιθανό να έχει την ανάγκη από την παρουσία ενός φοροτεχνικού για την συμπλήρωση της φορολογικής του δήλωση. Εκτός όμως από την παρουσία ενός φοροτεχνικού αυτός ο επιχειρηματίας μπορεί να χρειάζεται και την υποστήριξη ενός οικονομικού συμβούλου για την καλύτερη δυνατή διαχείριση της περιουσίας του. Συνεπώς τα χρήματα που θα διαθέσει είναι περισσότερα από αυτά που θα ξοδέψει ο πρώτος κι αυτό γιατί οι ανάγκες του είναι διαφορετικές.
Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Εργαζομένων – Πιστ. Λογιστής – Φοροτεχνικός
Διευθύνων Σύμβουλος ATLAS Consulting